Blogi

Suunta oikeustieteelliseen
Oikeustieteen valmennuskurssi - Lapin yliopisto - Turun yliopisto - Itä-Suomen yliopisto - oikeustiede valmennus
14 maalis 2019

Kuormitus ja stressi – kaksi hyvää työkalua

Oikeustieteelliseen hakeminen on monelle stressaavaa aikaa

Uusia asioita pitäisi omaksua nopeasti, ja aina tuntuu siltä, ettei oma osaaminen vielä riitä.

Tämän kirjoituksen tarkoituksena on antaa näkökulma stressiin suhtautumiseen – mahdollisesti jopa hyödyntämiseen – opiskelu-urakan aikana.

Jos olet joskus treenannut tärkeisiin urheilukisoihin tai tavoitteellisesti kehittänyt omaa kuntoa, voit verrata niitä pääsykoeurakkaan. Molemmissa tapauksissa on selkeä päämäärä: kilpailussa pärjääminen tai uuden henkilökohtaisen tavoitteen saavuttaminen ja oikeustieteelliseen opiskelemaan pääseminen. Molemmat vaativat myös valmistautumista ja treeniä.

Matka kohti puolimaratonin juoksemista tai koripalloturnauksen voittoa sisältää lukuisia treenejä, hikeä ja kipeitä lihaksia. Jos treeneissä ei tule hiki ja juostessa ei hengästy, ei kehittymistäkään tapahdu. Samoin on pääsykoeopiskelussa: stressi kertoo siitä, että opiskelu on riittävän intensiivistä ja että kehitystä tapahtuu. Täysin stressitön opiskelu taas on merkki siitä, että varaa tahdin kiristämiseen olisi olemassa.

Kovien treenien jälkeen palautumisessa auttaa lihashuolto ja lepo – vastaavasti opiskelun jälkeen on hyvä kiinnittää huomiota mielen rauhoittamiseen ja riittävään palautumiseen. Näin stressikin helpottaa. Ja kuten urheilussa, myös opiskelussa kuormitus kannattaa aloittaa kevyemmästä ja koventaa kun alkukankeudesta on päästy. Tällä tavoin voi välttää väsähtämisen heti treenikauden alkuun.

Yleensä treenit aloitetaan alkulämmittelyllä, sitten siirrytään itse asiaan, ja lopuksi vielä venytellään tai verrytellään. Samoin kannattaa lähestyä opiskelupäivää: alkuun katsotaan, mitä aiheita päivän aikana on tulossa ja saadaan mieli vastaanottavampaan tilaan, tätä seuraa intensiivinen opiskelu, ja lopuksi verrytellään kertaamalla päivän asioita.

Tehokkaasta opiskelusta johtuva stressi ja mielen väsyminen, jota voisi siis verrata urheilusuorituksiin, kannattaa erottaa muusta stressistä.

Tärkeintä on tunnistaa omat voimavarat ja hyväksyä se, ettei opiskelussakaan tuloksia saa ilman vaivannäköä.

Huom. Joskus voi stressata sitä, ettei opiskele tarpeeksi.

Vinkki: laadukas opiskelusuunnitelma on tässä avain onneen! Ilmoittaudu kurssille ja varaa aika opiskelusuunnitelman laatimiseen.

 

PS. tutustu Juristivalmennuksen pikaoppaaseen, jonka voit tilata täältä

Opiskeluintoa!

Juristivalmennus